MetaBloggen

Å slutte å plinge Bloggrevyen

mars 30, 2008 · 29 Kommentarer

(Av: fr.martinsen)

SerendipityCat tok opp et spørsmål om Bloggrevyen og det har fått meg til å tenke på et par ting.

Jeg kan godt forstå reaksjonen til de som ikke plinger Bloggrevyen, jeg har vært inne på tanken selv. Men jeg tenker at det fins en motsatt måte å angripe saken på: å fortsette å sende postene sine dit, helst skulle jeg se et forsøk der de som har sluttet begynner igjen.

Hvorfor syns jeg det? Jeg er litt overrasket over argumenter som “jeg har nok lesere” eller særlig “de som vil lese vet allerede at jeg fins og kan bruke rss”.

Det vil til enhver tid komme helt nye bloggere til, og nye blogglesere uten egen blogg, som bruker Bloggrevyen som en av flere muligheter til å orientere seg i norske blogger. Da er det synd at de gode slutter å sende postene sine til Bloggrevyen. Det fratar nye potensielle lesere å finne bra mat.

Jeg er grunnleggende uenig med de som oppfatter Bloggrevyen som et sentrum av norske blogger og dernest en elite innenfor Bloggrevyen som kjernen i dette sentrumet. Jeg tror bare det er slik det kan se ut for de av oss som er innom Bloggrevyen litt for ofte.. Men Bloggrevyen er et av flere orienteringspunkt for den som vil lese blogger og jeg syns det er uheldig om mange bloggere lukker seg inne og gjør seg vanskeligere å finne.

Hvis vi vil ha bloggen opp å svinge i Norge skulle jeg ønske flest mulig gjør seg tilgjengelige gjennom tjenester som Bloggrevyen. Jeg ønsker meg større gjennomtrekk mellom ulike bloggmiljøer fordi jeg f.eks tror at det for min egen del fortsatt er blogger i Norge som jeg vil like å lese, men jeg vet ikke om dem. Og sånn også for andre sikkert.

Jeg syns ikke det er rart at de postene som ligger øverst på Bloggrevyen er nettopp de postene. Noen av dem appellerer til Se-og-Hør-trangen vår og den er der hos mange, det vet vi jo. Men kanskje særlig syns jeg ikke det er rart at de postene som handler om blogging havner på topp: det er jo det eneste vi har felles, at vi interesserer oss for blogg. Interessen for blogging er fellesnevneren mellom oss.

Om jeg plinger en post om Patti Smith, og det gjør jeg, så venter jeg ikke mange treff på den. Det gjør ikke noe. Jeg håper å treffe den mulige ene som har lyst til å lese om Patti Smith. Og den mulige ene vil kanskje være en leser som interesserer seg for noe av det andre jeg skriver om og så får jeg muligens en fastere leser som passer for min blogg.

Jeg kommer nok aldri til å si at jeg har nok lesere. Jeg vil ha flest mulig, men bare de mine tekster kan passe for, ikke lesere for enhver pris altså.

Jeg tenker omtrent på samme måte på googletreff. Fordi jeg f.eks skriver om noen kunstnere som ikke blir så mye behandlet på nettet, tror jeg en og annen av de som kommer inn på treff via google kan komme tilbake til bloggen min. Men antakelig fler via samme tema på Bloggrevyen fordi leseren allerede er åpen for å lese blogger.

Så. Det er det jeg tror.

Kategorier: Uncategorized

29 svar so far ↓

  • radiohode // mars 30, 2008 kl. 8:29 pm

    Jeg har sluttet å pinge, men mest for egen del. Jeg tror jeg vil skrive bedre om jeg slutter å prøve å appellere til andre.

    Dessuten tror jeg at jeg vil få lesere via kommentarer. Andre som leser de samme bloggene som jeg leser vil sikkert finne meg via kommentarene.

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 8:38 pm

    radiohode:

    Å appellere til andre kan jo gjøres på mange måter. Det kan være en god ting å gjøre posten tilgjengelig med en god overskrift f.eks. Det trenger ikke være slik at tilgjengelighet i teksten er det samme som “å hore for treff”.

    Det spørs hvor man har fokus, på å skrive godt og dernest få treff, eller å skrive for å få treff. Og alle mellomtingene mellom disse to måtene.

    Men de bloggene som du kommenterer i er antakelig ganske få av de norske bloggene som fins. Dermed mener jeg du lukker deg inne i en liten krets.

  • tankekorset // mars 30, 2008 kl. 8:53 pm

    Her må jeg si at jeg deler tanker med deg, fr.Martinsen. Godt skrevet.

    Jeg kan også forstå Radiohode, men jeg mener at det ikke trenger å være en automatikk mellom det å pinge bloggrevyen og det å fokusere på hva en selv dypest sett ønsker å skrive om.

    Jeg vet f.eks at noen av de tingene jeg har skrevet om, er emner mange har interresert seg for. Men da har jeg faktisk hatt en reell interresse for det selv også og da er det ikke noe problem.

    Så kommer det tilfeller der man føler at bloggen eier en selv mer enn en eier bloggen, (og dette er jeg derfor glad for at Radiohode tok opp på sin blogg) men da mener jeg at det blir feil for min egen del i hvert fall å skylde på bloggrevyen.

    Og så er det også noe med dette som du sier, at vi faktisk fratar enkelte muligheten til å oppdage våre blogger, om vi boikotter bloggrevyen. Skal man overlate bloggrevyen til de man anser som dårlige bloggere, eller skal man selv bidra og dermed, etter egen mening vel å merke, høyne nivået?

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 9:00 pm

    Jeg ser for meg at det hver dag kommer en potensiell leser inn på Bloggrevyen som tenker: la meg nå sjekke ut hva dette med blogg er…

  • radiohode // mars 30, 2008 kl. 9:02 pm

    fr.m: Jeg må i større grad fokusere på å skrive ting som ligger meg nært. Og da må jeg legge press på meg selv. Ja, jeg er en svak person. :-)

    Da ble det å slutte å pinge bloggrevyen en naturlig konsekvens. Jeg fikk ikke sååååå mange treff derfra heller, tror jeg?

    Se her for “utfyllende forklaring”:
    http://radiohode.org/2008/03/22/radiohode-returnerer/

  • radiohode // mars 30, 2008 kl. 9:04 pm

    Tankekorset: Jeg skylder ikke på hverken Bloggrevyen eller andre samlingssteder. Jeg tror faktisk at om jeg skriver bedre, så havner jeg i Sonitus og får “varige” lesere.

    Jeg vil jo som fr.m. ha så mange lesere som mulig “på mine premisser”.

  • abre // mars 30, 2008 kl. 9:06 pm

    Enig, fr. martinsen.

    Jeg har all respekt for dem som velger å ikke pinge, og forstår en del av begrunnelsene. Men det er synd hvis de beste bloggpostene forsvinner fra Bloggrevyen.

    For det er ikke noe problemt i seg selv at det tabloide og lettvinte dominerer. Problemet oppstår først dersom dette fører til at andre trekker seg unna.

  • tankekorset // mars 30, 2008 kl. 9:10 pm

    Til radiohode: Akkurat. Sonitus ja. De har pinget meg èn gang tror jeg ^_^ Jeg vet ikke hva det sier mest om – dem eller meg? :P Jeg er innbilsk nok til å tro at jeg ikke er så “dårlig”.

    (Sonitus = elite?)

    Uansett, synes det er bra du viser blogg-integritet. Det gjorde du med innlegget ditt som heter “radiohode returnerer” ;)

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 9:15 pm

    Jeg har stor respekt for det arbeidet de som driver med Sonitus gjør, jeg syns de velger ut et bredt felt av norske blogger av veldig ulike typer. Den tjenesten er bra den, men vi trenger også at en tjeneste som Bloggrevyen er bred, og det blir den ikke hvis gode bloggere slutter å sende postene sine dit.

  • Anathema // mars 30, 2008 kl. 9:16 pm

    Jeg er helt enig med fr.martinsen her og håper at alle dere dyktige bloggere fortsetter/gjenopptar å pinge Bloggrevyen, for da blir det så mye lettere å finne frem til dere.

    Det hender jo man leser kommentarer om at Bloggebygrenda er for liten og litt klaustrofobisk, nesten, og den blir jo ikke større av at miljøet lukker seg?

    Jeg synes dessuten det var en svært fin tanke “at det hver dag kommer en potensiell leser inn på Bloggrevyen som tenker: la meg nå sjekke ut hva dette med blogg er…”

  • radiohode // mars 30, 2008 kl. 9:18 pm

    Tankekorset: Jeg hadde først en eller to poster i Sonitus på et helt år. Ga da ikke opp håpet av den grunnen. :-)

    fr.m.: Ja, du har et poeng, men likevel. Det finnes enda et alternativ (som jeg fremdeles bruker) og det er bloggarkivet.

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 9:19 pm

    Det ene utelukker ikke det andre..

  • radiohode // mars 30, 2008 kl. 9:21 pm

    anathema: Jeg hadde holdt på en del måneder før jeg fant ut at det var et miljø rundt bloggrevyen/sonitus den gangen (i 2006).

    Noen bør ta ansvar for å skrive en redelig og utfyllende bruksanvisning for folk som lurer på å blogge. Det finnes ingen slike. Den bør i så fall dekke alt fra teknikk til skikk og bruk og gode råd. Kanskje noe for Metabloggen?

  • tankekorset // mars 30, 2008 kl. 9:31 pm

    Til Radiohode: Når det gjelder wordpress-blogger har jo Undre gjort jobben sin: http://undreverset.wordpress.com/krasjkurs-i-wordpress/
    Men det er klart, at det gjaldt jo kun wp og kun teknikk. Så enig med deg at det er noe som vi kan ta tak i her.

  • minneapolise // mars 30, 2008 kl. 9:35 pm

    Hei, raskt innom her, men at vi etterhvert muligens kan gå litt sammen og lage en oversiktlig og så godt som mulig objektiv oppskrift på det å blogge, fra tanken til å være en del av miljøet, og aspekter av det som å velge WP eller blogger eller lignende, er noe jeg har håpet vi kan få til ved denne bloggen.

    Jeg tenkte vi kunne ha en side hvor vi samler den typen poster som alltid vil være aktuelle. En slags “blogging for dummies”

  • lille damen // mars 30, 2008 kl. 10:39 pm

    Jeg synes det er litt synd at folk ikke benytter bloggrevyen. For oss som ikke er så kjente i blogglandskapet (og hvor mange har egentlig full oversikt?) er det en veldig kjekk måte å finne interessante blogger på. Det går kjapt å finne hva som er pinget nylig, og har en grei sortering med ulike kategorier. Det som ikke interesserer meg, hopper jeg elegant over.

    Det er ikke så greit å finne gode blogger bare via andres bloggroller, det tar tid, og det kan jo være at man bare finner noe av det en person skriver om interessant, ikke nødvendigvis bloggen i sin helhet. Da kan det være at overskriften og de første linjene på bloggrevyen fenger, og så får man en hyggelig leseopplevelse.

    (Jeg skjønner at personhetsen i noen poster på Bloggrevyen provoserer, min mening er at sånne poster sier mest om den som har skrevet det. Og “mest populær”-lista trenger man jo ikke bruke om man synes det er for mye dumt der.)

    Ellers lurer jeg litt på hvorfor noen har sånn motvilje mot å bruke tjenesten, jeg må innrømme at tankene mine går til en interiør-butikk jeg leste om en gang – den hadde ingen skilt utenfor eller vindusutstilling som røpet at den lå akkurat der, for hvis du ikke visste om den fra før, var du trolig ikke “rett kunde” :-D (Hei folkens, jeg har jo lyst til å finne dere, da …!!)

    Har også skjønt at noen ønsker flere “Sonitus-aktige” tjenester, jeg synes Sonitus er en interessant side, men er enig med Odd Sevje her:

    http://blaablogg.blogspot.com/2008/03/hva-er-kvalitet.html

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 11:00 pm

    Jeg syns absolutt Sonitus har noe for seg og den tjenesten har en helt annen funksjon enn Bloggrevyen har, begge tjenestene har livets rett og konkurrerer ikke med hverandre, de opererer utfra ulike forutsetninger.

    Hvis nå Sonitus skal prøve seg på en ny variant, med en slags “kvalitetspingetjeneste” tenker jeg at vi får se hvordan det evt. blir etter hvert.

    Jeg syns i utgangspunktet det er bra at noen tar på seg å prøve å utvikle systemer for å få bloggposter ut til lesere på forskjellige måter.

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 11:02 pm

    Og ellers er jeg enig med deg, ingen av oss har full oversikt..

  • minneapolise // mars 30, 2008 kl. 11:10 pm

    Sonitus og bloggrevyen er veldig forskjellige konsepter ja, og jeg synes det er viktig å ha begge deler.

    Sonitus er et sted man vet man finner noe skikkelig bra, men en post skal skille seg ut for å komme gjennom nåløyet, så den fungerer dårlig som pingtjeneste. Jeg ser mer på det som en gullstjerne, i dag har du skrevet noe ekstra bra liksom. Det er en ære å bli plukket ut.

    Bloggrevyen er motsatt, der tar man hva som helst, noe som er fint fordi man kan pinge alle poster, kjipt noen ganger når poster man har brukt tid på drukner i alt det kommersielle.

    Jeg håper Sonitus nye alternativ til bloggrevyen vil bli noe litt midt i mellom. Et sted med en viss kontroll, men hvor man ikke må være veldig seriøs for å komme med heller. Vi får jo ikke akkurat betalt for å blogge, så det er grenser for hvor mye man kan legge i hver post. Dessuten synes jeg små humoristiske eller betraktende poster er like viktige å ha innimellom.

  • Anathema // mars 30, 2008 kl. 11:23 pm

    Eller kanskje Bloggrevyen kunne velge å kutte ut de kommersielle postene, eller evt at vi kunne få en annen pingetjeneste som kun var for ikke-kommersielle poster? Det er vel ikke elitistisk?

    Jeg har forsåvidt ikke noe imot at folk prøver å tjene penger på blogg, men det som plager meg mest med Bloggrevyen i disse dager (mer bare nå etter påske faktisk), er alle de nye kommersielle bloggene som inneholder tre setninger nyhetssammendrag og egentlig er laget for å pinges på Dagbladet, og så blir de bare lagt til på Bloggrevyen i tillegg i håp om et par lesere til.

    Dette tror jeg er en utfordring som både Dagbladet og Bloggrevyen går i møte – en fremtid hvor de drukner i intetsigende sammenrask neddynget med reklame og hvor de politisk og kulturelt motiverte postene forsvinner i mylderet.

  • fr.martinsen // mars 30, 2008 kl. 11:29 pm

    Det er ikke så greit å lage et skille mellom kommersielle poster og ikke-kommersielle. Noen blogger har jeg mistanke om blogger bare for treff. Andre har reklame på en blogg som også har, hva jeg skal si da, et genuint innhold.

    Og selv om jeg ikke liker å komme inn i en blogg full av reklame så er det jo en legimtim grunn til å ha en blogg, den er bare ikke noe for meg.

    Og det er det mange blogger på Bloggrevyen som ikke er og det er utmerket det, min blogg har også et begrenset publikum, det har alle blogger.

    Jeg syns det har en slags sjarm at det er så mye ulikt på Bloggrevyen. Men jeg ønsker meg altså enda mer ulikt.

  • minneapolise // mars 30, 2008 kl. 11:36 pm

    Anathema: Bloggrevyen har allerede gjort det klart at de kommer til å la personhets stå, noe jeg har inntrykk av er litt av grunnen til at så mange irriterer seg over tjenesten den siste tiden. Jeg har heller ikke inntrykk av at de har tenkt å gjøre noe med de kommersielle bloggene, så da har jeg større forhåpninger til en ny tjeneste.

  • Hjorthen // mars 30, 2008 kl. 11:50 pm

    Håhå, forhåpninger gitt! Nå får jeg nesten nerver her jeg sitter!

    Det blir en utfordring å få en ny tjeneste til å fungere, helt klart, det blir vanskelig å legge lista slik at ikke for mange lar være å hoppe, samtidig som man får en viss kvalitet på det som kommer. Men jeg tenker som så at man bare får kjøre på, legge visse kriterier, og så ellers håpe at det hele egentlig styrer seg selv. Jeg kommer uansett ikke til å sitte med sletteknappen og overvåke hva som får stå og hva som må gå, hvis alt går som det skal så er det opp til brukerne selv hvor lista kommer til å ligge.

    Ellers så har jo Fr.Martinsen egentlig helt rett i det hun skriver i posten sin. Bloggrevyen er fin å ha, og en nødvendig tjeneste, men det er både plass til og kanskje også behov for flere tjenester?

  • Esquil // mars 31, 2008 kl. 12:06 am

    hurra!

    oppdaget denne bloggen akkurat nå. glimrende tiltak :) og for en ære at noe fra min hardt layoutkritiserte blogg kunne brukes til layouten!

    ser ikke bort fra at jeg kan komme til å bruke dette tilbudet. den siste metaposten jeg skrev tok jeg fx av nettet fordi jeg fikk metaoverdose på rølerbloggens vegne.

  • minneapolise // mars 31, 2008 kl. 12:46 am

    Hjorten: Forventer ikke at alt blir perfekt fra begynnelsen av, men vet at dere kommer til å gjøre en innsats for å få til det beste for flest mulig. Konseptet høres veldig bra ut.

    Esquil: Nå kom jeg akkurat på at jeg hadde ment å sjekke om det var greit å bruke kartet til banner, men ser ikke ut som du er sinna ;)

    Bare å sende inn bidrag, moro at vi har kommet så godt i gang allerede. Kommer til å nevne denne bloggen en gang i min også, så flere finner ut av den, før det er over og ut med meta der.

  • picxx // mars 31, 2008 kl. 5:41 am

    Det kalles ‘pinge’ , ikke ‘plinge’ ;) :P

  • VamPus // mars 31, 2008 kl. 2:04 pm

    Synes bloggrevyen fortsatt er et helt ok verktøy. Jeg pinger ikke automatisk, fordi jeg skriver for et annet publikum enn bloggsfæren generelt. Men jeg pinger når jeg husker det, og tror det kan være av interesse. Kanskje flere burde være mer bevisste på sin pinging? Ser jeg en blogg som er pinget flere ganger med korte mellomrom går jeg sjelden inn fordi jeg regner med at kvalitet og kvantitet ikke er forenelig.

    For øvrig “finner” jeg ofte nye bloggere eller interessante innlegg på revyen, og bruker det også når jeg vet det er mye debatt om et tema for å orientere meg om argumentene (dette gjelder så godt som aldri metadebattene…).

  • ~SerendipityCat~ // mars 31, 2008 kl. 4:29 pm

    Hvorfor skulle jeg slutte å pinge Bloggrevyen fordi om jeg selv ikke alltid finner noe interessant der? Det er jo ikke slik at jeg sitter og skriver, men tenker “de leserne på Bloggrevyen, de vil jeg jaggu ikke at skal se min blogg”. Det spiller jo ingen rolle, jeg pinger og fortsetter å skumme Bloggrevyen selv om jeg ser at tjenester endrer seg på forskjellige måter. Det kan bare hende at jeg selv velger å lese mer eller mindre poster derfra.

    Jeg synes at noe av det jeg selv skriver er bra, noe bruker jeg lengre tid på enn andre ting, noe er helt klart mer gjennomarbeidet…. Jeg regner med at folk skjønner det og ikke forventer noe annet heller.

    Jeg er fornøyd med at det finnes ulike tjenester og kilder til å finne frem til interessante blogger. For meg har Sonitus og anbefalinger fra andre bloggere virket best i det siste. (Og jeg leser ikke bloggroller lenger, men poster hvor andre anbefaler er interessant.)

  • fr.martinsen // mars 31, 2008 kl. 5:15 pm

    På en liknende måte som Vampus bruker jeg også Bloggrevyen til å se litt på hva andre enn de jeg personlig faller for er opptatt av og hvordan man argumenterer. Det er mulig dette ikke er en så vanlig måte å lese blogger på men jeg anbefaler den.

Skriv en kommentar