MetaBloggen

Hva kan man forvente av en blogger?

september 23, 2008 · 49 Kommentarer

Jeg har inntrykk av at alle de små debattene i bloggerbyen, om det er elitedebatt, anklager om mobbing, hva som kan/ikke kan kritiseres, kåringer, interne krangler, osv i bunn og grunn handler om hva vi forventer av andre bloggere. Her er mitt syn på noen av spørsmålene og holdningene vi stadig må forholde oss til. Det er umulig å få det helt objektivt, men diskuter gjerne i kommentarfeltet eller ta opp stafettpinnen for å få frem ditt syn.

Om jeg leser din blogg så må du lese min:

Jeg husker denne holdningen provoserte meg allerede da jeg var nyfødt blogger og ikke hadde lesere selv. Det var selvfølgelig ingen som forventet dette av meg på denne tiden, men jeg fikk med meg kritikken av bloggere jeg leste og satte pris på, og jeg skjønte ikke helt hvorfor ikke andre kunne være fornøyd med å bare lese og sette pris på de også. Bloggere får ikke betalt for å skrive (med mindre man har annonser, men generelt sett hadde de aller fleste tjent på å bruke tiden på en hvilken som helst jobb), altså leverer de egentlig en gratis tjeneste som du og jeg kan velge om vi vil benytte oss av eller ikke. Hvorfor må vi absolutt forvente noe mer?

Du svarer ikke på kommentarene mine, det er dårlig gjort:

Det er veldig hyggelig å få svar når man tar seg bryet å kommentere hos noen. Men kan vi forvente det av noen? Det synes jeg ikke. Folk har forskjellig med tid til rådighet, for noen er det mer enn nok å skrive poster. Kanskje hadde det gått ut over kvaliteten på postene om de skulle prioritert kommentering bedre. Uansett hva grunnen er så er det opp til bloggeier å bestemme hvor mange og hvilke kommenterarer han/hun svarer på. Liker man ikke å kommentere uten å få svar så kan man la være å kommentere hos dem som ikke svarer noe særlig, det er ingen grunn til å surmule over det. Selv prøver jeg å svare alle, selv om det blir utsatt noen ganger når det er alt for mye som skjer på en gang. Men jeg svarer ikke fordi det er min jobb, jeg svarer fordi jeg setter pris på kommentarene jeg får, og å gi dem et skikkelig svar er min måte å vise dette på. Jeg vet at det er hyggeligere å kommentere et sted man blir hørt og får svar, derfor gjør jeg det. Det betyr ikke at jeg kan forvente det samme av noen andre. Vi blogger alle innenfor forskjellige rammer og situasjoner. Flere av mine favorittbloggere leser ikke min blogg såvidt jeg vet, det gjør ikke deres blogg noe dårligere, og jeg får ikke mindre ut av å lese hos dem.

Jeg kommenterer hos deg derfor må du kommentere hos meg:

Jeg må bare spørre, hvorfor? Når jeg kommenterer hos andre er det fordi jeg liker det jeg leser/eventuelt ikke er så enig, og føler jeg har noe å si om temaet. Det finnes blogger jeg leser fast og liker godt som jeg aldri eller sjelden kommenterer i, fordi jeg ikke har noe fornuftig å si. Det finnes også blogger jeg leser sjeldnere men kommenterer oftere i, fordi postene er enkle å kommentere på. Uansett hva min grunn for å kommentere er, så er det aldri for at personen skal kommentere hos meg, selv om det alltid er hyggelig når bloggere jeg leser stikker innom. Men blogging er ikke en kontaktannonse, noen blogger kanskje for å skape nettverk, andre opplever at det skjer av seg selv, uten at man har prøvd for hardt, uansett kan du ikke forvente at andre blogger fordi de ønsker seg venner. Folk blogger hovedsakelig fordi de ønsker å bli lest/sett/hørt, og bidra i debatter. Man kan ha forskjellige grunner for å blogge, men man bør ikke legge sine grunner over på andre.

Om jeg ikke har like mange lesere som jeg fortjener så er det fordi det finnes et glasstak/eliten ikke slipper meg inn

Her tror jeg man først og fremst må se på sine egne forventninger. Selv hadde jeg ingen forventninger om lesertall, og har dermed ikke blitt skuffet heller. Hvor mange som er innom i gjennomsnitt per dag går opp og ned, og det skjer varierer mest etter hvor mye tid jeg bruker på bloggen. Den er ikke min hovedprioritering, både skole og jobb og kjæreste kommer først, så det er naturlig at min blogg aldri kommer til å bli norges største (ikke hadde den blitt det om den var førsteprioritering heller). Men jeg har fantastiske lesere som jeg setter veldig pris på, for meg er det viktigere hvilken type lesere jeg har enn akkurat hvor mange som er innom. Det er mange triks man kan bruke for å få flere lesere, i alle fall midlertidig, men det er noe med å vite at folk kommer innom fordi de liker det du skriver som blir noe mye bedre enn tall. Og koselige, intelligente, gjennomtenkte, morsomme osv kommentarer, det er det som gjør det verdt det for meg.

Det er lett for deg å si tenker du kanskje, men det finnes bloggere jeg aldri kan nå opp til, og det finnes garantert bloggere med færre lesere enn deg, uansett hvem du som leser er så ligger vi alle (utenom den aller mest leste) i en rangstige. Jeg kommer aldri til å ha like mange lesere og kommentarer som Virrvar for eksempel. Rett og slett fordi hun skriver bedre, mer gjennomtenkt, er mer kreativ, og nok bruker mer tid på postene enn jeg gjør. Virrvarr er et kjempetalent på dette med blogging. Betyr det at jeg burde ønske hun ikke blogget sånn at jeg kunne hatt flere lesere i forhold til andre? Nei, jeg er av dem som setter pris på både å kunne lese bloggene til dem som er flinkere, og å ha noe å strekke meg etter. Bloggeforbilder, jeg har flere av dem, og jeg lar meg inspirere fremfor å være misunnelig.

Og lets face it, noen er flinkere på noen ting enn andre, også blogging. Om jeg hadde bestemt meg for å begynne å holde konserter så hadde ingen møtt opp uansett hvor lenge jeg hadde holdt på og gjort mitt beste. Om så var så hadde det vært for å kaste rotten frukt. Det betyr ikke at jeg ikke kan synge, jeg kunne meldt meg inn i et amatørkor, eller gjøre som jeg gjør nå, synge med på radioen når jeg kjører bil – alene.

Nå er det ikke sånn at det finnes en fasit på hvem som er flink og hvem som ikke er det, smak er subjektivt. Likevel selger noen flere plater enn andre, og noen blogger blir lest og/eller kommentert mer. Det er ganske naturlig, og det kommer alltid til å være sånn. Ikke fordi noen har bestemt seg for å være best og ikke inkludere andre, men fordi det er opp til hver enkelt hvilken blogg man leser, og noen blogger blir valgt av flere. Blogging er faktisk hakket mer inkluderende fordi man får link til egen blogg når man kommenterer hos andre, gratisreklame rett og slett. Og i motsetning til artister så har ikke bloggere et team med managere og promotører i bakhånd, så det er ikke forhåndsbestemt hvem som skal bli størst. Det er rett og slett en mer rettferdig fordeling i bloggerbyen enn de fleste andre steder. Likevel, så mye bråk og klaging.

Ellers er det mange grupperingen innenfor den bloggerbyen jeg kjenner best. Noen har venner de alltid er enig med og støtter (eller ikke uttaler seg om de evt ikke er enig), uten at noen klager på dette. De som ofte nevnes som eliten derimot synes jeg fokuserer mer på sak, noen ganger er de enige, andre ganger uenige. Det handler ikke om hvem de diskuterer med, men hva som diskuterer.

En gang kritiserte jeg to personer for akkurat det samme. Den ene, som jeg faktisk kritiserte litt hardere, taklet det helt fint, hørte på hva jeg hadde å si, og innrømmte at han/hun hadde gått litt over streken. Den andre er av dem som har kritisert “eliten” flere ganger, han/hun ble pottsur og bestemte at nå var vi fiender. Jeg syntes det var litt ironisk. Jeg liker ikke når det blir “enten er du på min side eller så er du ikke det”, og når folk kritiserer eliten men oppfører seg sånn selv så tenker jeg at kanskje eliten er folk som blir sett opp til og beundret nettopp fordi de ikke driver med alliansebygging, men står for det de mener, uansett hvem som er enig eller ikke.

Om jeg blir kritisert for å kritiserere noen så er det det samme som at jeg ikke har lov til å kritisere:

Denne synes jeg er morsom, men jeg ser den stadig vekk til min store forundring. Noen går ut og kritiserer noen andre, altså har en mening. Så kommer det plutselig noen andre og har en mening om kritikken, eller en annen mening. Da er plutselig den som kritiserer først et offer som “ikke får lov til å ha en mening” (en typisk er jeg får ikke lov å mene noe fordi jeg ikke er i eliten). Reality check: Når noen kritiserer deg for din kritikk så hindrer de deg ikke i å kritisere/mene. De sletter ikke bloggen din, de hindrer ikke mennesker i å komme innom, de hindrer ingen i å lese det du skriver og danne seg en mening ut fra det. Det eneste de gjør er å mene noe om det, de har en mening altså, akkurat som du.

Noen synes at det skal være lov å kritisere oppover, men ikke nedover. Altså kan man kritisere noen som har en større blogg, gjerne kraftig og ved bruk av skjellord i mangel på gode argumenter. Forfriskende saker. Andre veien derimot går ikke. Kritiserer man noen som har færre lesere så er man enten mobber eller politi. Eventuelt mobbepoliti. Man tråkker på folk, eller bestemmer over dem, selv når man holder seg til sak, ikke person. Logikken i dette skjønner jeg overhodet ikke. Man er da individer uansett hvor mange lesere man har, og må ha samme mulighet til å bruke ytringsfriheten sin. Og lesere må ha lov til å ha meninger om hvordan personen bruker ytringsfriheten sin, uansett hvem det er. Like lover for alle, vi er da søren meg temmelig ubetydelige bloggere alle sammen, og det er ikke alltid man vet om andre bloggere er større eller mindre eller har flere eller færre lesere. Spiller det virkelig noen rolle?

Jeg mener ikke at det ikke er mulig å mobbe i bloggerbyen som andre steder, men for at noe skal karakteriseres som mobbing så må man gå etter samme person over tid, ikke kritisere noe en gang. Når man misbruker anonymiteten internett gir og går etter samme person under flere nick (slik at man virker som om man er flere enn man er) så kan man nærme seg dette ordet. Men sånt er det heldigvis ytterst få som finner på å benytte seg av. Generelt sett kan man sette litt grenser for hva man skal tåle selv. Er man aktiv på å kritisere andre bør man tåle bedre å bli kritisert selv. Outer man andre bør man ikke skrike for høyt om man blir outet selv. Bryr man seg ikke om andre blir behandlet urettferdig så kan man ikke forvente at andre skal bry seg om det skjer en selv. Vi har alle forskjellige forventninger til andre, også i bloggerbyen, da bør vi først og fremst passe på at vi oppfyller forventningene selv.

Hva synes du kan forventes/ikke forventes av en blogger? Temaet er i alle fall mer komplisert enn det høres ut.

Kategorier: Uncategorized

49 svar so far ↓

  • Joakim // september 23, 2008 kl. 9:05 pm

    Jeg tror ikke du kan vente noe av en blogger, for det finnes jo så mange av varierende kvalitet og seriøsitet.

  • minneapolise // september 23, 2008 kl. 9:08 pm

    Da er vi ganske så enige. Det bør ikke forventes noe mer i bloggerbyen enn i den virkelige verden.

  • Hellyeah // september 24, 2008 kl. 7:12 am

    Jeg har tenkt på dette med å svare på kommentarer, det er ikke så veldig viktig, men de kommentarer som bringer diskusjonen videre synes jeg det er fint hvis bloggeren svarer på. Jeg liker også å lese de som følger opp sakene de skriver om, svarer på (seriøse)motinnlegg og tilsvar, det øker kvaliteten på bloggen og på debatten.

    Selv erfarer jeg at jo mer plapring og vås på bloggen min, desto mer sidetreff… og at kvantitet holder trafikken i gang lettere enn kvalitet.

  • Virrvarr // september 24, 2008 kl. 8:52 am

    Fine problemstillinger, Minnea.

    Jeg har kjørt ganske harde angrep mot flere bloggere, på sak og politikk. Avil, Alterego, Abre og flere hadde en ganske hard showdown med Esquil og meg angående Muhammedkarikaturene. Vi ble ikke uvenner, vi diskuterte så busta og de stygge virkemidlene fløy og det var innmari artig.

    På samme måte hadde Delirium, Fr. Martinsen, Martine Votvik og jeg en skikkelig kul debatt om feminisme der vi var uenig. Vi er fortsatt innmari gode venner.

    De to siste ukene har jeg blitt beskyldt for mobbing i to førsk på skape debatt om sak, ikke person.

    Jeg skjønner at når jeg har flere lesere enn noen, har jeg tydeligvis ikke lov til å diskutere med dem. Det er ikke «generøst».

    Og jeg har veldig lyst til å si: «Jeg skriver gratis så dere kan lese hver dag. Jeg lager gratis, månendlige tegneserier. Jeg slenger privatlivet mitt på nett. Jeg synes det er generøst nok.»

    Jeg tror vi bør sette opp noen huskeregler for saklig debatt (selv om Iversen og BZA har vært inne på gode huskeregler tidligere) og ignorere surmuling.

    Muff. Jeg må kanskje skrive noe lenger og ikke blogge i kommentarfeltet her.

  • vibeke // september 24, 2008 kl. 9:33 am

    Virrvarr: Du hadde en meget berettiget kritikk mot en blogg. Dessverre skjønte ikke bloggeren at det var saken du ville diskutere og ikke bloggeren som person. Jeg ser bloggeren fikk så busta føyk i kommentarfeltet ditt. Jeg vet ikke om du har fått noe kritikk i ettertid for at du kritiserte. Av meg får du i alle fall ikke kritikk. Du får heller en honnør fordi du tør ta opp et spørsmål.

    Men så var spørsmålet: Hvem har rett til å kritisere? Og hvordan i alle dager skal man TA kritikk? Det siste synes jeg er viktigst. Når man kommer til et jobbintervju er det banna bein – man blir faktisk spurt om hvordan man takler kritikk. Svarer man da, at joda, det går så greit så, jeg tar det ikke personlig dersom noen kommer med kritikk i forhold til mine idèer ,og det viser seg i ettertid at det er akkurat det man gjør, rett og slett surmuler og tar det helt personlig, ja, så har man bommet stygt i jobbintervjuet. For slik er det i arbeidslivet. Man kan komme med idèer, men det er ikke dermed sagt at idèen er så god at resten går inn for den. Da må man tåle kritikk mot idèen/saken.

    Hvem har lov til å kritisere når det kommer til saker som oppstår i forbindelse med blogging? Enhver har rett til å kritisere, så lenge man kritiserer saken. Så får den som “eier saken” tenke seg om noen ganger før han/hun kommer med et motsvar. Ikke komme med anklager mot kritikeren som ikke har noe med saken å gjøre.

    Jeg bestemte meg i vinter for at det var to ord jeg ikke skulle bruke i min blogg. Det ene var Bloggeby og det andre var Bloggelite. Rett og slett fordi slike ord strider mot mine prinsipper. Og så har jeg jo et tredje prinsipp – jeg vil ikke være med i sånn bloggekonkurranse :-) Ikke før det blir kalt “Kretsmesterskap”.

  • XmasB // september 24, 2008 kl. 1:48 pm

    Fin post som passer oss som liker litt metablogging iblant.

    Veldig enig med post og kommentarer. Det finnes ingen elite, bare noen som har flere lesere enn andre av ulike grunner. Som oftest fordi de skriver godt, har holdt på lenge eller er bittelitt kjente.

    Jeg leser blogger fordi jeg vil. Enklere blir det ikke. Det er ikke sikkert jeg leser bloggen fordi den er noe bedre enn andre engang. Kanskje liker jeg bare skrivemåten bedre. Eller jeg kan identifisere meg med bloggen. Kanskje er den bare lettlest.

    Ettersom jeg leser en hel drøss med blogger, bruker jeg ikke alltid like mye tid på hver heller. Poster som er lange må fenge meg fort fr at jeg skal gidde å lese dem. Slik denne gjorde.

    Jeg har også noen egne regler som jeg prøver å følge for at jeg skal fortsette å følge en blogg. For tiden fjerner jeg flere blogger fra listen enn jeg legger til. Jeg gir de fleste en sjanse, og har funnet mange gode blogger på denne måten.

    Konkurranser av typen Q er ikke spesielt fan av. En av grunnene er at den finner sted på en allerede etablert blogg, og er dermed først og fremst en måte for bloggeren å få en hel haug med besøkende på. Den mangler nøytral grunn. Tordenbloggen er litt bedre, men fortsatt langt fra ideell ettersom det er for mye stemmesanking (i likhet med annenhver post fra de som er med i Gyldne Q).

    Jeg bytter gjerne ut flesteparten av mine besøkende for det lille antallet personer som gir meg motivasjon til å skrive neste post. Om de kommenterer eller ei.

  • Hjorthen // september 24, 2008 kl. 2:16 pm

    Angående dette med kommentarer så må jeg innrømme at dette er en kilde til gjentatt dårlig samvittighet for meg. Men tiden strekker rett og slett ikke til for meg i perioder, jeg har mer enn nok med å følge opp kommentarer på egen blogg, klarer ikke det bestandig en gang, da blir det vanskelig å være veldig aktiv i veldig mange andre kommentarfelt.

    Noen ganger tenker jeg at jeg skulle gitt mer tilbake til dem som kommenterer hos meg, og at jeg skulle gitt mer tilbake til dem jeg leser og setter pris på, men ihvertfall nå for tiden, så får jeg det rett og slett ikke til uten at det går på bekostning av andre ting.

  • joakuka // september 24, 2008 kl. 2:37 pm

    Virrvarr skriver: «Jeg skriver gratis så dere kan lese hver dag. Jeg lager gratis, månendlige tegneserier. Jeg slenger privatlivet mitt på nett. Jeg synes det er generøst nok.»

    Noe annet ville jo vært overraskende! Du er jo kommunist!

    Tenker en og annen illusjon brast nå!

  • Snuppelur // september 24, 2008 kl. 3:48 pm

    Godt skrevet, Minnea! Jeg er enig i det du sier, men det JEG irriterer meg over er at noen synes at ikke alle burde/har rett til å blogge – fordi de ikke har noe interessant å komme med. Hvem som måler hva som er interessant er jo opp til hver og en, og er man ikke interessert er det jo bare å holde seg unna.

  • Lin // september 24, 2008 kl. 5:49 pm

    Jeg tar meg selv i å ha dårlig samvittighet i forhold til kommentarer. Og at jeg har sluttet å oppdatere lenkelista mi. Men så kommer jeg på at jeg sannsynligvis ikke har avgjørende betydning og at folk antageligvis ikke ligger og griner fordi akkurat jeg ikke har kommentert. Altså jekker jeg ned selvhøytideligheten et par hakk.

    Ellers har jeg vært nær ved å dunke hodet i tastaturet noen ganger over alt man kan klare å lage store diskusjoner av. Men så kommer jeg på hvordan jeg er helt opphengt i Adsensekontoen min for tiden og blogger om den støtt og stadig.

    Kort fortalt: Jeg kommer ikke engang frem til naboens dør for det er så mye å feie foran min egen. ;)

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:03 am

    HellYeah: En god debatt i kommentarfeltet kan løfte en post mange hakk, jeg blir glad når folk tar seg tid til å komme med gode argumenter andre veien når jeg skriver meningsposter, nettopp fordi det gjør det hele mer utfyllende, komplett.

    Så ved å svare på kommentarer har man muligheten til å forbedre egen blogg, samtidig er det ikke noe vi kan forvente av noen. Det er da mer enn bra nok at folk blogger. Tiden strekker aldri til til alt vi gjerne skulle gjort, sånn er det bare.

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:17 am

    Virrvarr: Det er så kjipt at det er sånn, etter å ha vært i bloggosfæren en stund vet jeg liksom at det kommer. Jeg kan tenke at nå kommer den og den til å møte masse motgang snart, de begynner å bli rette størrelsen og ha fått nok ros og popularitet. Og like etter så skjer det. Jeg kan ikke forutse hva som kommer til å utløse det, men at det kommer, ingen tvil. Jeg var overrasket over hvor poppis du rakk å bli før kritikken kom faktisk.

    Og så er det disse menneskene som klarer å alltid henge seg på når det først kommer kritikk mot hvem som helst som har mange lesere. Det blir litt smårart når bloggere man aldri noensinne har sett i egen blogg, ikke har vært i bloggen til, aldri har diskutert eller noe som helst med, plutselig kommer løpende og godter seg over at den og den blir tatt uten en eneste saklig bemerkning, men med en masse slengkommentarer som er helt på viddene. Jeg klarer ikke ta dem alvorlig, det blir liksom inflasjon i kritikken når man kritiserer absolutt alle som er flinke. Noen ganger tar jeg det som et kompliment om jeg blir mislikt av noen som misliker alle jeg ser opp til ;)

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:38 am

    vibeke: Hun fikk kritikk, men Virrvarr er så godt likt at etablerte bloggere ikke turte ta henne under eget nick, så det ble noen “anonyme” her og der. Det skal man også ta som et kompliment.

    Over til spørsmålet ditt. Alle har rett til å kritisere, men man bør holde seg til sak, og det er lett å glemme. Det kan også være lurt å tenke før man uttaler seg, om man kritiserer fordi man er uenig eller fordi man ikke liker personen. Ellers burde det være fritt frem.

    Samtidig skjønner jeg at folk blir lei når dem som tar initiativ til ting alltid ender med en masse kritikk. Og sånn er det veldig i blogg-miljøet, bloggere har jo generelt sterke meninger, og så fort noen tar initiativ til noe så skal alle ha en mening. Plutselig føles å bruke tid på noe frivillig som noe man skal straffes for, og det blir litt dumt når ingenting skjer uten initiativ.

    Sonitus har for eksempel blitt kritisert siden det begynte. En tjeneste som ble opprettet fordi den var ønsket, og som har blitt vedlikeholdt ved frivillig arbeid fordi mange setter pris på den. Ingen kritiserer brukerne som får en tjeneste uten å gjøre noe for det og som gjerne vil den skal fortsette, men initiativtakeren får en masse negativ oppmerksomhet. Samtidig er det ingen av kritikerne som har opprettet et alternativ, eller en bedre utgave. Det er lett å angripe, men det kommer sjelden noe godt ut av det, resultatet blir vel heller at ingen gidder å prøve etterhvert.

    For et halvt års tid siden ble det laget fiks ferdig et alternativ til bloggrevyen som hadde vært vanskeligere å manipulere og tatt bort problemet med spam. Det ble aldri introdusert og sånn jeg har forstått det fordi den som laget programmet ikke orket all kritikken man vet følger med sånt. Det er uinspirerende rett og slett.

    Kritikk bør man ta for det det er. Det er alt for lett å ta sånt personlig, det skjer den beste. Det kan være lurt å tenke seg litt om før man svarer på kritikk. Noen er ikke vant til kritikk, eller så den ikke komme, som tilfellet virrvarr nevner. Andre kan ha fått så mye urettferdig kritikk at det blir lett å se rødt og ta det personlig når noe egentlig bare går på sak. Det er lett å tråkke feil, og vi bør nok ta litt hensyn som kritikere også, ikke bli alt for gira på å skulle ha rett at man durer i vei og sårer mer enn nødvendig. Det er en vanskelig balanse.

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:40 am

    Det kan godt hende det er bare meg , men jeg forbinder liksom kretsmesterskap med sport og bare det. Og ting som kan måles nøyaktig, som hvor fort man løper eller lignende.

    For meg blir norges beste ifølge… mer trivielt, siden det brukes om så mye rart. Samtidig synes jeg du har et godt argument i at det kanskje brukes for lett over alt. At vi har en inflasjon på norges beste allerede.

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:48 am

    XMas:Litt metablogging en gang i blant kan vi ha godt av tror jeg :)

    Eliteargumentet ditt kunne jeg ikke sagt bedre selv! Det er ingen som sitter og bestemmer at noen skal være i en elite og andre ikke.

    Jeg har blitt litt som deg, har alt for mange blogger på rss listen, fordi det er så mange gode der ute. Og så blir det til at lange poster noen ganger blir hoppet over, eller at jeg skumleser litt. Likevel skriver jeg lange poster selv, og mange av de jeg synes er best hos andre er lange. Men de må som du sier fenge tidlig, og takk for den forresten :)

    Jeg skjønner kritikken mot den gylne Q, men samtidig så tror jeg ikke noen ser det for noe annet enn det er. Moro å være med på, men ikke noe man tar særlig seriøst. Jeg vant i fjor og det er ikke noe jeg har puttet på cven akkurat, for å si det sånn. Men glad ble jeg!

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:55 am

    Hjorten: Du skal ikke ha dårlig samvittighet, du er pappa og kjæreste, du arbeider og har venner, likevel gir du oss poster i fleng og er grunnen til at vi har sonitus som så mange setter pris på.

    Jeg må innrømme at jeg som helt fersk blogger som syntes det var såå gøy og som hoppet av glede for hver kommentar og ikke kunne vente med å svare, så skjønte jeg ikke bloggere som satte så lite pris på kommentarene at de ikke svarte folk en gang. Liten og naiv :)
    Nå får jeg lett dårlig samvittighet selv, men prøver å la være.

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 6:58 am

    Snuppelura: Jeg er enig i den. Liker man ikke dagbokbloggere eller motebloggere så trenger man ikke lese dem. Man kan diskutere hvorfor media fokuserer så sterkt på motebloggere i forhold til andre bloggere, det blir sak, men å mene at man ikke skal starte blogg om man ikke er seriøs nok det blir bare tull. Samtiig blir det også bare meninger, ingen hindrer noen i å ha en useriøs blogg.

  • minneapolise // september 25, 2008 kl. 7:02 am

    Lin: Om noen ligger og griner fordi du ikke svarer på kommentarer så er det deres problem i så fall ;)
    De kan velge å ikke kommentere igjen, ingen tvinger dem til å kommentere hos deg, og ingen kan tvinge deg til å svare. Svaret til hjorten gjelder deg også, du bidrar så utrolig mye, jeg er så glad bloggen din finnes. Så vær fornøyd istedet :)

  • Ars Ethica // september 25, 2008 kl. 4:32 pm

    Jeg synes fortsatt alle disse blogginnleggene om blogging er ganske unødvendige. Men de får jo mange lesere og kommentarer. Og jeg leser dem selv også. Kommenterer, til og med. Så litt hyklersk er jeg nok ;)

    PS: jeg har som prinsipp å alltid forsøke å svare på kommentarer på bloggen min, men det er fordi jeg får relativt få kommentarer og prøver å ta vare på gjestene mine. Men helt enig med deg Minnie, man kan ikke forvente å få svar. Blir man oversett får man enkelt og greit peke nettleseren i en annen retning. Det har jeg selv gjort mange ganger, og det kvitter meg med bekymringene hver gang :)

  • Neivi2 // september 25, 2008 kl. 5:00 pm

    Jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du skriver.

    Jeg synes en svakhet med bloggosfæren er at det lett blir alt for mye personfokus. Som du sier, hvem er det liksom riktig å kritisere, hvem er kritikken gyldig hvis den kommer fra osv.

    Personangrep forekommer også i stor grad. Normer for vanlig og høflig debatt gjelder ikke like tungt når man opptrer anonymt. I det minste er nok terskelen mye lavere for å smelle med leppa når ingen vet hvem du er.

    Med tiden har jeg stort sett fått den holdningen at de som gnåler om ting som faller på egen urimelighet heller ikke verdt å bruke mye tid på å diskutere med. Saklig kritikk derimot, men det er jo noe helt annet… ;)

  • Lin // september 27, 2008 kl. 8:38 am

    Minneapolise skrev:
    “Det er så kjipt at det er sånn, etter å ha vært i bloggosfæren en stund vet jeg liksom at det kommer. Jeg kan tenke at nå kommer den og den til å møte masse motgang snart, de begynner å bli rette størrelsen og ha fått nok ros og popularitet. Og like etter så skjer det. Jeg kan ikke forutse hva som kommer til å utløse det, men at det kommer, ingen tvil.”

    Jeg svarer:
    Dette er en av de tingene jeg også har merket meg.

    Ellers; tusen takk for ros! *juble*

  • Oda // september 28, 2008 kl. 11:05 am

    Her var alle enige og fryd og gammen. Mange bra tanker, men jeg vil også si at det er naivt å ikke se hierarkiene som finnes overalt, i alle sosiale sammenhenger, også i bloggverdenen. Jeg husker veldig godt hvordan det var å være fersk og ignorert, hvordan jeg holdt på i månedsvis og skrev, kommenterte og lenket, prøvde å finne fram, skjønne hvordan ting hang sammen, men ikke ble svart og ikke ble lenket tilbake til, selv ikke av folk som skrev om liknende ting som meg. Og jeg tenker veldig mye på det nå, når jeg er kommet i en slags posisjon, selv om jeg på langt nær er i samme liga som de som virkelig har mange lesere, at jeg ikke vil være mot andre slik mange var mot meg. Jeg vil være en som svarer, rett og slett fordi det er et sterkt signal å la være. Jeg synes blogging er en samtale, riktignok ikke likeverdig, siden den har et element av performance, og deretter respons, mer som i kunst- eller sceneverdenen. Men hvis noen snakker til meg i RL, da er det et sterkt signal å ikke svare, og slik synes jeg det er her også. Jeg vil tenke meg nøye om før jeg går ut mot noen som er mindre enn meg, og ikke minst ferskere. Og jeg vil ikke være en sånn blogger som er gnien på lenker. At andre velger annerledes får være opp til dem. Men jeg synes man har et ansvar om man sitter i posisjon, i forhold til å komme nedenfra, og det ansvaret blir ikke mindre om man ignorerer det.

  • minneapolise // september 29, 2008 kl. 1:40 am

    Nicholas: Jeg er hakket mere hyklersk, jeg synes det er alt for mye metablogging, og så skriver jeg metaposter selv. Noen ganger hører jeg bare veldig mye en side av en sak, og da får jeg en trang til å belyse den andre siden.

    Det er supert når bloggere tar seg tid til å svare på kommentarer, jeg synes det gjør en blogg bedre, men samtidig så kan man ikke bli sinna når noen velger å la være, eller rett og slett ikke har den ekstra tiden, men gjerne vil blogge allikevel.

    Vi er veldig enige der :)

  • minneapolise // september 29, 2008 kl. 1:58 am

    Oda: Jeg skrev dette innlegget fordi jeg har lest veldig mange versjoner av kommentarene i posten i diverse kommentarfelt siste tiden. Istedet for å svare rundt omkring skrev jeg heller en post. Jeg synes det lett blir sånn at når en person sier noe om at det finnes en elite eller lignende ting så kommer det andre og sier at de har heller ikke klart å bli med i den gjengen, eller de har ikke like mange lesere, så da må det være riktig, der må være noen som holder oss nede. Og så blir jeg litt oppgitt, for jeg føler man når den konklusjonen veldig fort, uten å helt tenke over hva man egentlig forventer av andre.

    At folk flest er enige her er nok ikke fordi alle er enige med meg, men kanskje at de som mener det omvendte har sagt sitt allerede.

    Jeg påstår ikke at det ikke finnes blogger som er mer populære enn andre eller som leses mer enn andre, men jeg mener at det er opp til leserne hvem dette blir. Det er ingen som ansetter og ingen som tar avgjørelser ut fra stillingen sin, fordi ingen har stillinger. Ifølge wikipedia er hierarki: “Makthierarki er også velkjent blant mennesker. I et slikt menneskelig hierarki vil de som står lavest på rangstigen ha minst innflytelse på avgjørelsene.” Det er klart at de som leses mye kan ha innflytelse ved å linke til andre, men om de skal linke til absolutt alle som vil linkes til så vil en link ha null effekt. Det burde være greit å linke til dem man synes er flinke.

    Å bruke den innflytelsen man får etterhvert som man blir bedre kjent for å hjelpe de som er nye og lovende er positivt, og noe jeg prøver å gjøre, men som jeg må innrømme blir vanskeligere jo flere blogger man allerede leser, i alle fall når man har lite tid. Poenget mitt var ikke at kjente bloggere bør drite i resten, men at vi ikke kan bli sur på dem som ikke gjør dette for oss. At vi heller bør sette pris på det når det skjer enn å si at den og den utestenger meg om vi ikke gjør det like bra som vi hadde håpet.

  • minneapolise // september 29, 2008 kl. 5:55 am

    Neivi: Anonymitet er både en fordel og en ulempe i bloggosfæren. For noen er det en fin måte å kunne skrive om ting man kanskje ikke har lyst å offentliggjøre i fullt navn. Dessverre fører det også til at mange tillater seg språk og oppførsel jeg ikke ser for meg at de bruker ellers.

    Det gjemmes bak ytringsfriheten, som ble lansert en stund før internettens tid. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk har så enormt behov for å bruke ytringsfriheten sin annerledes på nett enn IRL.

  • Fjordfitte // september 30, 2008 kl. 10:06 pm

    Oda: du skriver ”jeg holdt på i månedsvis og skrev, kommenterte og lenket, prøvde å finne fram, (…) men ikke ble svart og ikke ble lenket tilbake til, selv ikke av folk som skrev om liknende ting som meg”.

    Dette har jeg rett og slett vanskelig for å tro på. Det stemmer utrolig dårlig med alt jeg har sett, stort sett går det ikke mer enn noen timer fra man legger ut noe til man får respons. At du skal ha holdt på i månedsvis uten å få respons fra lyder helt usannsynlig. Hadde vært artig å vite hvilke blogger som behandlet deg så dårlig så lenge.

  • minneapolise // oktober 1, 2008 kl. 3:29 am

    Jeg har også ganske omvendt erfaring av Oda, men så har jeg ikke hengt i så mange kulturblogger utenom hennes heller, så jeg kan ikke uttale meg der.

    Men Oda, jeg er temmelig sikker på at jeg linket til deg en god stund før du linket til meg ;)

  • Oda // oktober 1, 2008 kl. 8:12 am

    Det er jo hyggelig at dere bekymrer dere for mitt personlige ve og vel. Men jeg har ikke tenkt å la dette bli en debatt om min personlige inngang til bloggosfæren. Det er jo åpenbart at mange har liknede erfaringer, ellers ville ikke denne debatten blusset opp igjen stadig vekk. Men jeg kan vel si såpass som at det ikke handlet om en spesifikk type blogger, som «kulturblogger». Tvert imot har det vel løsnet for meg etter at jeg fant andre miljøer enn den sentrale bloggebyen, og andre steder å pinge enn bloggrevyen.

    Jeg pleier stort sett å holde meg unna disse metadebattene, nettopp fordi det så raskt går over til å handle om «hvem» og mindre om «hvordan». Og en slik debatt kan ingen parter vinne, spesielt ikke jeg som synes at det ikke skal handle om å vinne, men om å sette seg inn i andres situasjon og være høflig/vennlig når det ikke koster stort mer enn det motsatte.

    Poenget med å bruke meg selv som eksempel var at jeg, i motsetning til folk som steg raskt i lesertall og lenker etter at de begynte, vet (1) hvordan det er å føle seg liten og uforståelig ignorert, og (2) at situasjonen ikke behøver å være gitt en gang for alle. Hvis du ikke gir deg, men bare holder på med ditt uten å skjele for mye til høyre og venstre, kan du fint komme til å få det til etterhvert, så lenge du ikke begynner å klage og syte og skrike deg til oppmerksomhet. Det er nemlig ikke veien å gå, det er jeg sikker på. Men det er heller ikke sånn at verden er rettferdig, at de beste alltid får mest oppmerksomhet, at det ikke spiller en rolle hvem man får innpass hos. Og det er dette jeg mener vi burde være oss bevisst alle sammen. Jeg tror det er lett å miste ydmykheten når man sitter på toppen, særlig hvis man har kommet dit rask. Uten at dette er ment som et personlig spark til noen av debattantene her.

  • Fjordfitte // oktober 1, 2008 kl. 10:06 pm

    Oda: jeg er heller ikke interessert i noen debatt om din personlige inngang til bloggosfæren, jeg bare lurer på om det i det hele tatt kan stemme at du ble ignorert i månedsvis mens du selv lenket og kommenterte hos mange(?) andre.

    Generelt syns jeg problemet med dere som mener dere ignorert/mobbet/ utestengt fra ”bloggeliten” (sic!) og hva det nå skal være, aldri kan være konkrete på hva det handler om, hvem dere faktisk snakker om.

    Det er hele tiden de dulgte hentydningene, de indirekte sparkene, den evinnelige surmulinga om hvor vondt og leit dere har det og hvor fryktlig trist det er at de ganske så skyhøye forventningene dere har til fremmede mennesker på nett ikke oppfylles.

    Når dere bare vil snakke om hvordan dere føler det og ikke hva/hvem som helt konkret er problemet og som plager dere er det vanskelig å ta det dere sier seriøst.

  • Oda // oktober 1, 2008 kl. 10:35 pm

    Fjordfitte: Jeg registrerer at du prøver å gjøre dette til en vi-dere-debatt som ærlig talt virker ganske barnslig. For egen del tror jeg ikke det har noen hensikt å gjøre annet her enn å gjenta hovedpoenget mitt, som altså IKKE var å sutre over egne opplevelser, men å si at jeg synes folk som får en viss posisjon har et GENERELT ansvar for å behandle nykommere godt, og at ihvertfall JEG vil gjøre mitt beste for å etterleve dette. Så får andre gjøre som de selv vil, og også definere hva de selv mener er god behandling av andre. Det gjelder også deg, for min del kan du definere høflighet, vennlighet og saklighet på den måten du vil, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig.

  • Fjordfitte // oktober 2, 2008 kl. 9:45 pm

    Oda: jeg beklager at du syns det er barnslig å be noen konkretisere usannsynlige påstander som fremsettes i en diskusjon. Men tusen takk for at du for din del lar meg definere god behandling av andre, høflighet, vennlighet og saklighet på den måten jeg vil. Et bevis på din varme og inkluderende væremåte, antagelig?

  • Oda // oktober 3, 2008 kl. 9:36 am

    Fjordfitte: Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt vil havne i krangel med meg om dette. For å presisere: Ikke noe av det jeg skrev ovenfor var rettet mot deg eller andre spesifikke bloggere. Jeg ønsket å si noe om hva jeg ser som gode leveregler overfor andre, både i RL og når det gjelder blogging. Det handlet om å gi vennlige svar og ta hensyn. Det stemmer at jeg har lagt meg på en liknende tone som du gjorde i dette kommentarfeltet, ved å svare ironisk på noe av det du skriver til meg. Men hvis du leser din egen første kommentar til meg ovenfor, med den mildt sagt syrlige tonen, mistroen til at jeg kan ha oppfatte min egen situasjon riktig, som vel utgjør en ikke veldig subtil hentydning om mulig paranoia, så skjønner du nok at det ikke virket naturlig for meg å svare deg «varmt og inkluderende».

    Det jeg derimot prøvde på var å ikke havne i noen personlig skittkasting, verken med deg eller andre. Det vil jeg fortsatt ikke, for jeg ser ingen hensikt med slikt, det var heller ikke min hensikt med kommentarene her å gjenoppta noen gammel bloggelitediskusjon, som jeg aldri har vært del av. Slik jeg ser det var «bloggeliten» en klikk som kanskje/kanskje ikke eksisterte en gang, den evt storhetstiden deres var før min bloggetid, og de bloggerne det handlet om er vel strengt tatt ikke særlig relevante lenger, ihvertfall ikke som evt klikk. Bloggmiljøet idag opplever jeg som mye mer desentralisert.

    Men igjen, for ordens skyld: Jeg kunne ha redevist med navn og datoer når ulike blogger lenket til meg, kommentarer jeg ikke fikk svar på, slike ting. Jeg registrerte nemlig alt slikt i starten, som et forskningsprosjekt, til jeg ble lei av det. Dermed sitter jeg med teite eksempler på at jeg lenket til andre, og ikke fikk lenke tilbake, følte meg dum etter noen uker og tok bort lenker igjen, mange slike forvirra og pinlig barnslige ting, som jeg dog tror at mange andre ferske bloggere opplever. Og jeg sier ikke at noen skal lenke til meg om de ikke vil, jeg sier ikke at man skal lenke til blogger man misliker, men jeg sier at det ikke er lett å være ny, og at noen ganger, bare noen ganger, så kan det hende at en lenke ville vært vel fortjent, bare at man ikke gidder eller har kapasitet til å sjekke vedkommende ut, fordi det er en ny person og man forsåvidt har nok med sine gamle venner.

    Det går nok ikke an å unngå dette helt, men jeg synes det er verdt å tenke på iblant, hvor mye oppmerksomhet kan bety for en annen, at det for enkelte kan avgjøre om de fortsetter eller ikke, om de tør å utvikle seg videre. Og for meg er det slik når jeg sjekker ut en ny blogger, eller en ny forfatter for den del, så ser jeg ikke bare på resultatet her og nå, jeg leter like mye etter et potensiale, og det potensialet blir avgjørende for om jeg legger den bloggen til feeden og holder øye med den. Derfor ser jeg ingen hensikt med å være ekskluderende, fordi jeg mener at de fleste vokser på å bli godt møtt, ikke på det motsatte. For bloggemiljøet som helhet mener jeg det er større sjanse for utvikling og kvalitet dersom det brer seg en åpen og vennlig kultur, enn en kultur hvor alle sitter på sin egen tue og forbeholder seg retten til å ignorere.

    Men det er klart det bør være åpning for å bare skrive og ikke snakke sammen også, med andre ord bruke bloggen som et publiseringssted mer enn et samtalested, og i den forstand mener jeg det er svært redelig det du har gjort, å rett og slett stenge bloggen din for kommentarer. Det er et tydelig signal som hindrer folk fra å få falske forventninger om respons, og den måten å være konsekvent på synes jeg du skal ha heder for.

  • Anathema // oktober 3, 2008 kl. 4:07 pm

    Jeg har bare lyst til å si at her synes jeg Oda argumenterer fint og saklig og setter ord på noen av de tankene jeg også gjorde meg da jeg var ny som blogger.

    Det må kunne gå an å diskutere rolig rundt kommentarpolicy etc. uten at man skal være nødt til å si “den 26. august 2006 kl 13:42 la jeg igjen en kommentar hos Villdyret, men han svarte aldri!” Noen er heldige og opplever overveldende positiv respons med en gang, for andre tar det lengre tid, eller den kommer aldri.

    Man bør kunne snakke om visse fenomener på generell basis. Jeg tror ikke at eksemplifisering vil heve nivået i denne debatten.

  • vibeke // oktober 4, 2008 kl. 8:10 am

    Jeg sjønner ikke hvorfor Fjordfitte over her skal drive å kverulere. I følge presentasjonen på egen blogg er hun visstnok høflig. Det synes jeg hun bør bevise når hun legger igjen kommentarer etter seg. Særlig tatt i betrakting av at andre ikke får kommentere på hennes blogg. Oda er høflig, og prøver å svare redelig og greit, uten å forsvare seg. Oda har forøvrig en mengde lesere, og det er ikke det minste rart :-)

  • V // oktober 4, 2008 kl. 5:36 pm

    Det latterligste med bloggverden er at alle tar seg selv så jævlig seriøst, og faktisk bruker tid på meningsløse debatter.

  • Fjordfitte // oktober 5, 2008 kl. 3:45 pm

    Oda: neida, jeg vil ikke absolutt havne i krangel med deg. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så ok å komme med de mest bisarre (min oppfatning) påstander om at man har blitt ignorert i månedsvis av den sentrale bloggebyen, mobbet! (ikke du), neglisjert av ”bloggeliten” (ikke du), osv, mens det aldri er ok å spørre hvem anklagene gjelder.

    Skjønner du/dere ikke at folk – ok, jeg – blir nysgjerrige når disse påstandene stadig kommer opp, mens det alltid må være så veldig hemmelig hvem det gjelder?

    Jeg venter ikke noe svar, altså.

    Anathema: jeg etterlyser ikke akkurat dato og klokkeslett. Men jeg syns man bør la være å publisere generelle anklager basert på egen (over)følsomhet hvis man ikke kan være konkret på hva man snakker om.

  • Hjorthen // oktober 7, 2008 kl. 5:07 am

    Jeg er egentlig enig med både Oda og Fjordfitte jeg.

    Men som en som har fått mye oppmerksomhet fra andre bloggere, litt oppmerksomhet fra media, vunnet gullblogg, og har relativt mange lesere, så er jeg så innbilsk at når noen snakker om bloggeliten så tror jeg automatisk at jeg er en av dem det siktes til, og ja, jeg synes noen ganger at det er litt ubehagelig når klagesangen om en ekskluderende elite atter stemmer i, uten at kritikken er adressert til noen spesiell. Et langt bloggeliv har etterhvert lært meg at det å si “nei, nå gidder jeg faen ikke dette her lenger” i grunnen er det samme som å dumme seg ut, for man klarer jo ikke å holde seg unna, men jeg har tenkt det noen ganger, også etter at jeg sluttet å si det.

    Og hver gang trekker man seg kanskje litt tilbake fra miljøet en stund, holder seg på egen blogg, i eget kommentarfelt, slik at kritikken på en måte blir selvoppfyllende?

    Så ja, jeg er litt lei av kritikk mot en ikke konkretisert bloggelite. Men jeg skjønner at Oda egentlig snakker mer generelt her, og ikke er ute etter noen.

    For selvfølgelig er det mekanismer og gruppedynamikk som skaper hierarkier og gjør at noen sklir fort og lett inn i miljøet, mens andre blir stående og stange. Her, akkurat som i RL. Jeg tror det handler mer om å kommunisere på samme frekvens, enn at “noen” har bestemt seg for å holde andre nede.

    Og akkurat det kan jo være en interessant diskusjon det, hvis bare folk klarer å holde seg unna skyttergravene?

  • Avil // oktober 14, 2008 kl. 8:10 pm

    Eg er også enig med både Fjrodfitte og Oda, i den forstand at det er forskjell på kva miljø ein vil inn i. Då eg begynte å kommentere på Forfatterbloggen (dengong det var både nokre kjente forfattarar og nokre skarpe pennar som dominerte) fekk eg sjeldan noko særleg respons, samanlikna med dei som var “kjent i miljøet”. Men her ute i “den fri bloggosfæren” er det lett å finne bloggar der ein får svar. Oftast bloggar som ikkje blir lese av så mange, eller bloggar der eigaren har som policy å svare alle.
    Men om ein gjerne vil ha respons hos folk som ikkje svarar alle, og som helst kanskje svarar folk dei kjenner frå før, kan ein sikkert føle seg utanfor og usynleg. Og dette veit ein jo ikkje noko om som ny. Då ramlar ein gjerne berre inn i bloggpostar ein likar veldig godt, kommenterer og undrar seg over at alle dei andre kommentatorane får meir respons.
    Ein annan ting er jo at “nye” i bloggverda gjerne kommenterer så forsiktig at ein ikkje har noko å svare på. “Fint innlegg!” og “Enig” er ikkje akkurat noko ein kan argumentere for eller mot. Og mange bloggarar tenker sikkert ikkje eingong over at slike kommentarar blir ståande ubesvarte. Endå ein ting som kan få nye i bloggeby til å kjenne seg oversett.

    Jah.

    Men eller: Bra post! :)

  • Avil // oktober 14, 2008 kl. 8:11 pm

    Eg har forresten openbert aldri blitt “stor” nok, sidan eg aldri har fått pes. Mine lesarar er jamnt over berre hyggelege.

  • Hjorthen // oktober 15, 2008 kl. 6:28 am

    Det hender jeg peser litt over bildene dine da Avil, men det hører du jo ikke;-)

    Men det hender jo av og til at man får kommentarer fra ferske kommentatorer som bommer på tonen i kommentarfeltet, eller kommenterer helt på siden, det kan kanskje være litt vrient å forholde seg til? Noen ganger ihvertfall? Man kommer liksom litt i stuss, og vet ikke hva man skal svare?

  • Avil // oktober 15, 2008 kl. 6:40 am

    Eg prøver å få svart alle, men eg ser jo at det glipper. Særleg om det dukker opp ein eller annan som seier noko som for meg er meiningslaust eller intetsigande. Hadde det vore ein av dei faste, kunne eg jo berre erta dei, men det kan vere vanskeleg å tulle med nye. Jo, eg tullar også med dei nye. I den der “klart ein skal mobbe folk med sokkar i sandalane”-greia tulla eg med nye, og dei blei vonbrotne. Det er ikkje lett.

    Men ein må då også respektere at det er folk som bloggar av andre grunnar enn å vere sosiale. Til dømes Fjordfitte, sidan ho no er i kommentarfeltet her. Slik eg les bloggen hennar er ho ikkje på nett for å koseprate og lage god stemning i kommentarfeltet. Ho skriv postane sine, det er hennar ytring og intensjon med å blogge, og eg skjønar godt ho har stengt kommentarfeltet. Eit ope kommentarfelt blir fort fullt av folk som er der for å få respons, uansett kva slags katzenjammer dei sleng ut av seg.

    Eg er nok heller ikkje så provoserande tydeleg og skarp som ho er, sidan kommentarane hos meg som regel er så høflege, men først og framst blir kommentatørane veldig grinete om dei blir stilt krav til. Og Fjordfitte stilte jo nettopp krav dengong ho hadde ope kommentarfelt. Dersom folk berre lirte av seg noko tull, fekk dei anten stillhet eller ein syrleg kommentar til bake. Og så er det jo fluksens trøbbel med desse som berre flakkar frå blogg til blogg og vil ha respons, helst hyggeleg, helst kvar gong, helst frå alle og heile tida.

  • minneapolise // oktober 15, 2008 kl. 6:43 am

    Everyone loves Avil! (eventuelt er for opptatt av å pese over henne til å være slem)

    Det er ikke alle som er like “flinke” til å svare på kommentarer, poenget mitt er heller at de som ikke svarer så ofte ikke svarer etter hvor mange lesere kommentatoren har. Jeg linker til og kommenterer hos flere bloggere som har færre lesere enn meg som ikke linker eller kommenterer tilbake. Jeg tar det ikke personlig, jeg leser ikke bloggen deres for at de skal lese min. Skulle det plage meg å ikke få svar på kommentarer så lar jeg heller være å kommentere på samme stedet enn å bli sinna. Jeg er uenig med Oda om at man har et ansvar om å løfte frem nye bloggere, jeg synes heller det er positivt når det skjer. At man kan sette pris på det når det skjer, ikke ta det personlig når noen ikke legger merke til.

    Det hierarkiet eller den eliten som finnes er der fordi mange velger å lese de bloggene, ikke fordi noen få velger hvem som skal komme inn i varmen. Det er ikke sånn at når en godkjenner en nykommer så dilter andre etter, men noen ganger skiller nykommere seg ut og mange liker det de leser. Da får den bloggen automatisk mye oppmerksomhet. Får man først drahjelp ett sted baller det fort på seg fordi flere legger merke til og dermed linker eller skriver om.

    Problemet er at alle vil ha oppmerksomhet fra akkurat de samme større bloggerne, da sier det seg selv at det blir vanskelig for dem å nå over alt. Hadde nykommere og mindre bloggere fokusert mer på å oppdage hverandre og hjelpe hverandre frem, fremfor å forsøke å få innpass hos de aller største som alle andre vil ha innpass hos, så tror jeg kanskje det kunne hatt bedre effekt.

    Og så kan vi ikke akkurat forvente at folk skal anbefale blogger de kanskje ikke synes er særlig bra. Om man skal anbefale alt og alle for å være snill så blir anbefalingen lite verdt.

  • Avil // oktober 15, 2008 kl. 7:01 am

    Minnea: Eg har kanskje ikkje fått nok kaffe endå, men eg skjønar ikkje alt du skriv:

    “de som ikke svarer så ofte ikke svarer etter hvor mange lesere kommentatoren har”

    og “Jeg linker til og kommenterer hos flere bloggere som har færre lesere enn meg som ikke linker eller kommenterer tilbake”

    Kan du reformulere?
    Eg forstår ikkje heilt kva du meiner her.

    Er det slik at folk svarer på kommentarar skrivne av dei som har få lesarar på eigne bloggar? Mange? At du lenker til folk emd få lesarar? Og så lenker ikkje dei tilbake?

    *henter meir kaffe*

  • Avil // oktober 15, 2008 kl. 7:02 am

    Og sjølvsagt elsker alle meg. Eg er jo ein pusekatt. Prrr.

  • Avil // oktober 15, 2008 kl. 7:07 am

    Den var for klam, sjølv for meg. :angrer:

  • minneapolise // oktober 15, 2008 kl. 3:18 pm

    Hehe, sånn går det når det er langt på natt og hodet er oppbrukt for lengst.

    Det jeg mente var at ingen velger hvem de skal svare etter om de er i “eliten” eller ikke. Noen er bare dårligere på å svare på kommentarer enn andre. Da blir det littt feil å skulle ta det personlig, eller bruke det som bevis på at det finnes et hierarki.

    Og når jeg ser på hvem jeg linker til. Så er der noen som linker til meg også, andre som ikke gjør det. Naturlig siden man ikke må like bloggen til alle som liker ens egen. Men det som er litt morsomt er at det er en større prosent av dem som har færre lesere enn meg som ikke linker, enn det er av dem som har flere lesere. Det er jo stikk i strid med hva som blir påstått. Jeg har aldri hørt noen klage på at mindre leste blogger ikke linker til dem eller kommenterer hos dem.

    Når noen har inntrykk av at “eliten” ikke linker tilbake til de små, så er det kanskje fordi de kun linker til “eliten”. Om de hadde linket til mindre bloggere også så hadde de kanskje opplevd akkurat det samme.

    Og tipset mitt er akkurat som før. Link til blogger du liker fordi du liker dem. Ikke for å få noe i retur.

    *klø bak øret?*

  • Avil // oktober 15, 2008 kl. 9:41 pm

    Ahhh. Oppklaringar er det beste.

  • AJ // desember 3, 2008 kl. 12:58 am

    Jeg ser denne posten begynner å bli litt gammel, men hva gjør man ikke for “gratis reklame”? (:

    Jeg har vandret fra blogg til blogg i det siste, lest enormt mye (arbeidsledig for tiden), laget min egen blogg og kommentert en del. Jeg begynte å lese en blogg skrevet av noen jeg faktisk kjenner, og deretter klikket jeg meg videre i lenkelista og ble oppslukt i flere dager.

    Så leser jeg:
    “Hadde nykommere og mindre bloggere fokusert mer på å oppdage hverandre og hjelpe hverandre frem, fremfor å forsøke å få innpass hos de aller største som alle andre vil ha innpass hos, så tror jeg kanskje det kunne hatt bedre effekt.” – minneapolise

    Nå kan jeg riktignok bare snakke for meg selv, men tilfeldigheter førte til at jeg tydeligvis har begynt å lese fra toppen og ned. Jeg tror de store (og flinke) bare må akseptere at når de er over alt, så er det oftest de som er lettest å finne også. :) Når jeg kommenterer i en nyoppdaget blogg er det fordi jeg har en mening, ble imponert, eller rett og slett bare vil gi ros. I starten føltes det litt rart; som om jeg snek meg rundt på privat eiendom som jeg egentlig ikke hørte til på (jeg har faktisk fått beskjed om at “jeg er litt kresen på hvem som får lese bloggen min” tidligere, selv om den lå åpent på nett). Så tenkte jeg at vel, dette får vel folk egentlig bare tåle når man legger stoffet sitt på et sted der alle har tilgang. Jeg har ristet av meg den dårlige samvittigheten, men blir igjen litt urolig når jeg skjønner at jeg har satt meg selv i en posisjon hvor jeg ser mer ut som en attention whore enn noen som ønsker å gi positive tilbakemeldinger eller komme med innspill.

    Jeg har ingen forventninger om at folk skal lese bloggen min fordi jeg kommenterer hos dem, og jeg har ingen problemer med at folk ikke svarer. Hadde jeg hatt et enormt ønske om det tror jeg heller jeg ville sendt en e-post.

    Intensjonene er i bunnen gode, og det er sikkert flere der ute som meg som blir introdusert til de større bloggene og finner veien derfra. Det handler ikke nødvendigvis om å søke dit for oppmerksomhet, og det er jo ingen hemmelighet at mange av dem skriver godt og er spennende å følge med selv om man er “ny”.

    Sånn på tampen vil jeg ellers si takk for innlegget; det var mye bra her, og det er godt å se at det går an å ha en het diskusjon uten å slå hverandre ned på byen etterpå.

  • Avil // januar 5, 2009 kl. 8:05 am

    AJ: No fekk eg lyst til å kikke på bloggen din, men du har ikkje lenka til nicket ditt. Sånn by the way.

Skriv en kommentar