(Av: Tankekorset)
Om du planlegger å opprette en blogg kun med målet om å liksom belære andre ditt syn på diverse ting, da har jeg et godt tips til deg: Ikke gjør det.
Blogger Uten grenser, knelerblogger, blogger som bare syter. Det finnes nok av dem.
Misforstå meg rett: Jeg synes man skal skrive om ting som plager en, og jeg synes absolutt at man skal fronte de meninger man måtte ha.
Men problemet blir når skylappene blir så store at bloggingen sentrerer seg rundt eder og galle, – og i de mest ekstreme tilfeller viser et hat som man ikke engang skammer seg over å ha ovenfor andre medmennesker.
Jeg ser det, og det er forunderlig. Men mennesker velger jo selv hva de bruker sin energi på. Ønsker noen å forpeste seg selv og verden er det jo heldigvis deres demokratiske rett å gjøre dèt. Men hva blir fruktene av det da?
Da jeg kom inn i bloggverdenen og begynte å konse på politiske budskap, var jeg veldig opptatt av å fortelle verden at jeg hadde rett og de tok feil. Jeg var jo faktisk dèt.
Nå lytter jeg mer. Selv om jeg selvsagt langt fra alltid er enig i det jeg hører. Jeg, og enhver av oss, må jo få lov å si det vi mener, uansett hvor lite politisk korrekt det er.
Men å lytte, dèt er viktig for å skape et godt bloggmiljø. Det er viktig for å skape tillit, også i situasjoner der du ivrer sterkt for å fortelle andre akkurat hva du mener.
14 svar so far ↓
Helge Samuelsen // oktober 10, 2008 kl. 1:16 pm
Dette er pisspreik. Du lytter ikke. Du har ingen interesse av å lytte, så derfor vil du bare høre om det som passer deg å høre på. Å pakke en slik mening inn i “jeg lytter” gir ingen mening.
Du burde heller bruke litt tid på å tenke over hvorfor noen er så uenige i det samfunnet du tydeligvis finner perfekt.
Eller kanskje ikke. Denne kommunikasjonen fra din side klargjør jo ganske tydelig at du ikke er interessert i å tenke utenfor din egen trygge verden.
Konrad // oktober 10, 2008 kl. 8:25 pm
Javel? Skal vi liksom være positive nå? Hylle Hagen? Jatte med Jens? Smile til Surketrynet? Nikke når Navarsete sier noe OK? Gløm det. Det er for mange nikkere og jattere.
Som Helge sier: Jeg har møtt langt bedre lyttere enn Tankekorset, ikke prøv å skryt på deg noe.
Men bevares, skal man skrive bør man ha et poeng med en viss substans.
Tankekorset // oktober 10, 2008 kl. 8:41 pm
Til Begge to: Akk….Jeg har et stoooort forbedringspotensiale! Poenget er at jeg merker at jeg har endret meg litt i forhold til HELT i begynnelsen da jeg skrev på nettet. Dere har ikke fått med dere hvordan jeg var da jeg først begynte å blogge…
Til Helge Samuelsen: “Du har ingen interesse av å lytte, så derfor vil du bare høre om det som passer deg å høre på”
Hvis dette er tilfelle, hvorfor har jeg skiftet mening om flere store emner gjennom debatter på nettet og andre steder da? Som sagt, forbedrignspotensiale har jeg..men jeg ivrer etter å få med meg noen av poengene til f.eks Amos Keppler. Men han er arrogant ovenfor meg, og kaller meg det ene og det andre…da er det ikke så lett med dialog.
Og blogger lik hans blogg lager et dårlig bloggmiljø.
“Du burde heller bruke litt tid på å tenke over hvorfor noen er så uenige i det samfunnet du tydeligvis finner perfekt.”
….Og hva nøyaktig er det vi snakker om da? Det er tusenvis av diskusjonsområder du kan hinte til her.
Til Konrad: Kritiser Hagen så mye du vil. Jeg snakker om blogger som er interressert i å tråkke andre bloggere ned i driten.. Kritikk er sunt….drittpreik er idioti.
“Som Helge sier: Jeg har møtt langt bedre lyttere enn Tankekorset, ikke prøv å skryt på deg noe.”
SOM SAGT: Jeg har bedret meg i forhold til da jeg begynte å blogge. Dèt var poenget mitt. Ikke at jeg liksom er så utrolig flink å lytte i FORHOLD TIL ANDRE. MEN I FORHOLD TIL HVORDAN JEG VAR FØR. You see?..
Da innrømmer jeg jo at jeg var ganske arrogant da jeg begynte å blogge.
Konrad // oktober 10, 2008 kl. 8:57 pm
Jeg forholder meg mest mulig til saker og tema, men av og til skriver f.eks. Målmannen noe så meningsløst sludder at jeg ikke kan la være å gi den gjengen en omgang med pisken. Men jeg innser vel at Målmannen er et troll som bare vokser og blir verre av den slags.
Tankekorset har også fått et par velfortjente tilsvar, selv om han ikke forsto eller ville forstå poenget. Ja, det var vel noe med denne lyttingen.
Tankekorset // oktober 10, 2008 kl. 8:59 pm
“Og blogger lik hans blogg lager et dårlig bloggmiljø.”
Så jeg ikke blir misforstått: Grunnen til at jeg skrev dette er f.eks at fyren skriver at han forakter kristne. Han forakter muslimer.
Han slenger drit.
Og han kommer med grove påstander.
Når jeg tar opp disse tingene, blir jeg altså “arrestert” for å være en hykler og moralist.
Men jeg har når forklart det jeg mente med at jeg har blitt bedre å lytte, og jeg synes Keppler skal få ha sin demokratiske rett til å slenge dritt. Til å f.eks kalle andre mennesker for avskyelige kryp (slik han har gjort med meg flere ganger).
Men jeg liker det ikke! Og det må være lov.
Så ikke kom her å si at fyren ikke fortjener grov kritikk for sitt tragiske syn på f.eks troende mennesker.
Når han da snakker varmt om det flerkulturelle samfunn, er det virkelig pussig at noen kan ta ham alvorlig. Da tenker jeg at de enten hater kristne eller muslimer også, eller så aner de faktisk ikke hva fyren står for.
Jeg tror jo selvsagt at uvitenhet var en årsak til at folk skrøt innlegget hans om multikulturalisme opp i skyene f.eks.
Tankekorset // oktober 10, 2008 kl. 9:04 pm
Til Konrad: “Tankekorset har også fått et par velfortjente tilsvar, selv om han ikke forsto eller ville forstå poenget. Ja, det var vel noe med denne lyttingen.”
Ja vel, det er slik du tolker det. Og kanskje jeg ikke har vært flink nok i noen diskusjoner – dèt kan godt hende!
Et viktig poeng her er uansett at jeg aldri har blitt usaklig og ondskapsfull og kalt deg for et avskyelig kryp i debattene våre. Eller sagt at jeg hater deg fordi du har dine meninger.
Sånt gjør Keppler stadig vekk. Og jeg må få ha lov til å si at jeg ikke liker sånt, eller hur?
Konrad // oktober 10, 2008 kl. 9:19 pm
Målmannen er avskyelig pga det ekle de holder på med, som enkeltpersoner er de sikkert greie nok.
Helge Samuelsen // oktober 10, 2008 kl. 10:14 pm
Selvsagt er det et poeng at en er i sin fulle rett til å ikke like å bli kalt et avskyelig kryp. Den debatten blander jeg meg ikke inn i.
Det må være fullt ut lovlig å være uenig. Til og med så uenig at det begynner å bli hett i debatten. Skikkelig hett. Da fungerer jo ytringsfriheten. Det er selve fundamentet til et fritt samfunn. Man må leve med å være uenig. Man må debattere saker. Fortrinnsvis saklig – men et meningspoliti kan aldri være annet enn undertrykkende. Jeg mistenker Keppler for å strekke strikken så langt det går nettopp for å poengtere det. I et samfunn der virkelig debatt var på dagsorden ville det sannsynligvis ikke være nødvendig.
Det er unnlatenheten, sviket i samfunnet mot de fattige, skjevheten i forhold til maktfordelingen, mangelen på demokrati og løgnaktigheten hos samfunnstoppene, mangelen på virkelig debatt hos de intellektuelle, selvgodheten, selvopptattheten, etc etc som har fjernet all min polering. Jeg er blitt en kyniker av dette samfunnet. Jeg er blitt allergisk mot å stryke makta etter hårene. Jeg har sett for mye lidelse, for mye arroganse, for mye korrupsjon til å bruke de fine ord.
Denne bloggposten handlet om å råde bloggere til ikke å være kontroversielle. Det er det samme som å ønske å kneble ytringsfriheten. Jeg tror ikke egentlig Tankekorset ønsker det. Men desto viktigere blir det å påpeke at det er slik dette vil fungere i praksis. Hvis noen stemmer forstummer fordi bloggmiljøet ikke aksepterer kontrovers, hva er resultatet? Er dette et godt miljø?
Det er viktigere å lære seg å tåle kritikk enn å lære hvordan en skal mobbe kritikere. Uten at jeg sier at Tankekorset prøvde å mobbe noen. Langt der ifra.
For meg er det imidlertid svært viktig at man ikke henger seg opp i at bloggemiljøet skal være en koselig gjeng som bare har det hyggelig. Det er mye som skjer ute i verden som ikke er direkte hyggelig. Mye er direkte uhyggelig.
Og mantraet om at Norge er verdens beste land, så hvorfor skal vi syte – er gammelt. Men ugyldig. Den som ønsker å åpne øynene kan se at det er svært mye som er galt – svært galt – i dette et av verdens rikeste land. Vi har mennesker som daglig blir brutt ned av systemene vi omgir oss med. Nylig har det gått opp for offentligheten at vi nok sliter med større korrupsjon enn vi noensinne trodde var mulig. Vi har en alvorlig tillitskrise til våre politikere. Og vi har et system som overhodet ikke fremmer likeverdighet. Vi har et av verdens største klasseskiller.
At myndighetenes propaganda går på det motsatte, burde ikke forvirre noen til å tro på dem sånn uten videre.
Å avfeie alle slike problemstillinger fordi en selv ikke opplever det slik i hverdagen, er som å avfeie nødhjelp til andre nasjoner fordi vi har det så godt. Ikke direkte logisk.
Enighet er oppskrytt. Men selv om Keppler går langt i sin kritikk av andre (og det stimulerer ikke til debatt, der er jeg enig) – er det å ønske et fravær av kontrovers faktisk langt mer radikalt.
Tankekorset // oktober 11, 2008 kl. 4:25 pm
Til Helge Samuelsen: Jeg tillater meg å svare på noe du skriver på bloggen til Keppler, Helge, for der var du mer rett frem enn du er her nå ovenfor meg (noe som kanskje har sammenheng med at du ikke tenker like bastant ovenfor innlegget mitt, og velger å ikke lese for mye mellom linjene):
“Tankekorsets innlegg (altså det vi kommenterer under her) er et typisk eksempel på absolutt begrepsforvirring. Man må gjerne ytre seg – bare det ligger innenfor en udefinert “akseptabel” ramme. Det er en demokratisk rett – men man må ikke syte. Å si sin mening er “liksom å belære”. Man skal respektere andres mening, men “noen” har altså “skylapper”.
Jo – denne type retorikk har vi hørt før. Og den stinker.”"
Mener du fortsatt dette? I så fall velger du jo å misforstå innlegget mitt. Jeg oppfordrer mennesker til å ikke opprette hat-blogger, slik Keppler har gjort. Om noen tviler på at fyren har en hatblogg, så kan jeg nok sitere mye av det han har skrevet for å understreke dette poenget.
Jeg sier som Voltaire sa: “Jeg er dypt uenig i det du sier, men vil til min død forsvare din rett til å si det.”
Jeg kunne altså ikke i min villeste fantasi gått med på at bloggen til Keppler skulle blitt lagt ned. Sensurpoliti er tragisk. Jeg har meldt meg ut av et parti som ønsker en blasfemiparagraf. Og befriende er det.
Denne retorikken din “meningspoliti” blir fjern å bruke om mitt innlegg. Folk skal få mene hva de vil, men jeg oppmuntrer folk til å tenke før de bare trykker på knappen og publiserer eder og galle om andre mennesker.
Hvis du f.eks ser i gjennom flere av de tingene fyren har skrevet til meg, så kan du kanskje forstå at jeg reagerer litt.
Kontroverser? Jeg liker veldig godt debatter og har ingen problemer med en god debatt. Men mennesker som bestemmer seg for å hate andre pga deres livssyn eller whatever, har diskvalifisert seg selv som gode debattanter. Det er derfor jeg med rette kan si at Keppler har skylapper. At han anklager meg for å ha det samme, er selvsagt helt forståelig. Herlighet jeg er jo kristen! Jeg tror på en 2000 år gammel bok! Og jeg har meldt meg inn i et blått parti. Her lukter det mørkemann lang vei
Men – og det er et avgjørende men – jeg oppfordrer MOT hat og MOT å bruke stygge karakteristikker på meningsmotstandere. Man kan neppe si det samme for Keppler, knelerbloggere og andre bloggere som ikke forstår at slikt ikke vinner frem, og ikke fremmer det godes sak.
Det blir som fanatistene som mener at målet helliger midlene.
Tankekorset // oktober 11, 2008 kl. 4:31 pm
Og for å moderere meg litt: Hvis noen har en sterk mening om noe, vil jeg mer enn gjerne lese om den meningen på deres blogg…så beklager at jeg skrev det på den måten jeg gjorde innlegget mitt. Dette med å ha sterke meninger knyttet jeg ,i det skrevne lidenskaps øyeblikk, altså opp mot min egen erfaring og mot det faktum at en del blogger med sementerte holdninger (som Kepplers) inneholder hat mot folk med ulike meninger.
Så beklager. Dette innlegget var veldig rotete og skulle vært mye bedre skrevet. Jeg innrømmer dèt.
Tankekorset // oktober 11, 2008 kl. 4:42 pm
Og det var nok ikke alt som var like gjennomtenkt heller, så takk, Helge,for din korreksjon.
Alle, uansett hvor teite meninger de har, burde absolutt opprette blogger. Så kommer jo trollet frem i lyset
(Uten at jeg kaller noen troll her altså):
Helge Samuelsen // oktober 12, 2008 kl. 3:43 pm
Ja, så har vi kanskje snakket litt forbi hverandre. Det er greit, slikt skjer. Jeg har ikke vært oppmerksom på den kommunikasjon som har vært mellom deg og Amos Keppler (selv om jeg kjenner til problemstillingen generelt). Jeg oppfatter det nå slik at du ikke er imot denne eller andre “negative” blogger, men heller den tone som finnes på kommentarfeltet på denne bloggen.
Amos liker å provosere. Han advarer imidlertid i en blurb på bloggen. Jeg synes personlig ikke det fremmer debatt, og du har all rett til å påpeke det.
Nå er det ikke ukjent for meg heller å si ting som ved nærmere ettertanke kunne ha blitt sagt annerledes, så jeg får bare si at jeg nå oppfatter ditt poeng, og har ingen problemer med det.
Jack Diamond // oktober 27, 2008 kl. 1:16 am
Aiaiaiai, her var det mye sure miner ute og gikk.
Dere lurer ingen med de falske høflighetene der dere sitter og hater hverandre alle som én og ønsker at deres respektive bloggmotstandere ble behørig kvalt med en pianostreng.
Det dere trenger er en kopp kamillete og et besøk på en harmonisk blogg som blomstrer over av zen-energi og får dere til å innse hvor vakkert livet er. Hvis bare noe slikt var å finne..
Hei! Jeg vet om en som kan hjelpe dere! Han kaller seg ofte Jack Diamond, og driver knekten over alle blogger – eloquentia.blogg.no
Tankekorset // oktober 31, 2008 kl. 1:50 pm
Takk Jack Diamond! Du har reddet humøret mitt
Ok litt overdrivelse, men du lagt til lenkelisten min (^_^)